Postawy podczas Mszy świętej   

We Mszy świętej wspominamy i uobecniamy ofiarę, jaką Jezus złożył za nas na krzyżu, oraz wspaniałą rzeczywistość Jego Zmartwychwstania. Msza święta jest największą modlitwą,
do jakiej jest zdolny chrześcijanin: modlitwą, która w ciągu wieków znacznie się rozminęła.
Wśród pierwszych chrześcijan (których wielu wywodziło się z Żydów) struktura Mszy św. Krystalizowała się stopniowo. Zaczerpnęła ona wiele elementów ze sposobu sprawowania
żydowskiej Paschy, podczas której Żydzi mieli zwyczaj gromadzenia się na wieczerzy, by wspominać oswobodzenie z niewoli egipskiej. Jak podczas uczty paschalnej Żydzi czytali
teksty o wyjściu z niewoli i śpiewali Psalmy, tak i my dziś podczas Mszy św. Czytamy fragmenty zaczerpnięte ze Starego i Nowego Testamentu, śpiewamy Psalm i zanosimy do Boga wiele innych modlitw.
To właśnie podczas wieczerzy spożywanej z okazji żyd o w skiej Paschy, w dzień, który my nazywamy „Wielkim Czwartkiem”, Pan Jezus po raz pierwszy wziął chleb i wino, i podając je uczniom powiedział „To jest moje Ciało, to jest moja Krew wydane za was na znak nowego i wiecznego przymierza”. Oto dlaczego dziś podczas Mszy św. Kapłan konsekruje wino
i hostię: ponieważ razem z nami wspomina i uobecnia ten dawny gest Jezusa.
Trzeba powiedzieć, że podczas żydowskiej wieczerzy spożywano baranka na pamiątkę jego krwi, która posłużyła do uwolnienia Żydów. Jezusa nazywa się też „Barankiem Bożym”, ponieważ przez swoją Krew daje nam zbawienie.

Postawa stojąca. Z tą postawą spotykamy się już na kartach Starego Testamentu i oznacza ona godność człowiek a odkupionego przez Boga. Zaś w Kościele od samego początku
rozumiana ona była jako pozycja tych, którzy zmartwychwstali z Chrystusem i starają się o to, co w górze (por. Kol 3,2). Ponadto ta postawa wyraża miłość, szacunek, uwagę, dyspozycyjność, gotowość pełnienia woli Bożej, bo kto stoi, może natychmiast wyruszyć w
drogę, może bez zwłoki wykonać polecenie, przystępując zaraz do pracy, jaką mu wyznaczono. Postawę tę obecnie przyjmujemy: od wejścia celebransa aż do kolekty włącznie; podczas śpiewu przed Ewangelią i w czasie jej proklamacji, podczas wyznania wiary i modlitwy powszechnej, od wezwania: Módlcie się, aby moją i waszą ofiarę..., aż do Baranku Boży (z wyjątkiem przeistoczenia), w czasie modlitwy po Komunii i zakończenia Mszy Świętej.

Postawa siedząca oznacza słuchanie, refleksję, medytację, uwagę i rozważanie. Siadamy podczas Mszy św. po to, aby lepiej słuchać, aby więcej zapamiętać, aby doskonalej rozważyć Słowo, które Bóg do nas kieruje. W starożytności w tej postawie nauczano zgromadzonych wokół mistrza, a miejsce na którym on siedział określano jako kathedra. Również w chrześcijaństwie jest to postawa słuchającej wspólnoty, dlatego wierni siedzą w czasie czytań i psalmu responsoryjnego, homilii, przygotowania darów (również podczas procesji z darami!) oraz rozdzielania Komunii Świętej.

Postawa klęcząca. W starożytności pogańskiej odrzucano tę postawę jako niegodną człowieka wolnego. W chrześcijaństwie, jej przykład znajdujemy w osobie Jezusa w Getsemani (por. Łk 22, 41). W Kościele pierwotnym oznaczała ona pokutę. W średniowieczu klęczenie zaczęło oznaczać hołd wasala względem swego pana. Stosunkowo niedawno, klęczenie stało się oznaką pokornej adoracji. Obecnie tę postawę przyjmuje się w czasie przeistoczenia, jak też
na słowa: Oto Baranek Boży. Nowe przepisy liturgiczne podają, że można klęczeć także w czasie całej Modlitwy Eucharystycznej. Postawa klęcząca może przybrać formę jeszcze większego uniżenia, jaką jest leżenie na ziemi, czyli prostracja. Obecnie przewidywana jest ta
postawa w Wielki Piątek, kiedy celebrans i diakon leżą krzyżem na początku liturgii oraz podczas święceń, czy wieczystych ślubów zakonnych, w czasie śpiewu Litanii do Wszystkich Świętych.

ZNAK KRZYŻA należy do najbardziej znanych nam gestów. Czynimy go na naszym ciele na rozpoczęcie Mszy Świętej i na błogosławieństwo na koniec Mszy Świętej. Także podczas Eucharystii znak krzyża czynimy tylko dwa razy!! Wykluczamy znak krzyża po przyjęciu Komunii Świętej oraz przy wszystkich innych częściach Mszy Świętej.

PRZYKLĘKNIĘCIE jest gestem uwielbienia jakie oddajmy Chrystusowi obecnemu w Najświętszym Sakramencie. Wchodząc do kościoła, zanim zajmiemy swoje miejsce, przyklękamy przed Najświętszym Sakramentem przechowywanym w tabernakulum. Kapłan i posługujący przyklękają przed wejściem do prezbiterium, jeżeli znajduje się w nim tabernakulum. Przyklęknięcie odbywa się poprzez zgięcie prawego kolana, tak aby dotknąć nim ziemi. SKŁON GŁOWY jest także gestem czci. Ponieważ uznajemy ołtarz jako symbol Chrystusa, dlatego też zatrzymujemy się przed nim i kłaniamy się za każdym razem gdy przed nim przechodzimy. Kapłan i wszyscy posługujący kłaniają się przed ołtarzem po procesjonalnym wejściu do prezbiterium na początku Mszy św., podczas Wyznania Wiary, kłaniając się na słowa ”Jezusa Chrystusa”.
 

c.d.n.