JAK POWSTAŁA LITANIA LORETAŃSKA?

W maju w kościołach, przy przydrożnych kapliczkach i figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, nazywana popularnie Litanią loretańską.

Łaciński termin „litania” pochodzi z języka greckiego i oznacza „prośbę”, „błaganie”.

Modlitwa litanii, od innych modlitw błagalnych różni się specyficznym układem. Złożona jest z szeregu wezwań - inwokacji, po których następuje stała odpowiedź, np.: „Módl się za nami” - w litaniach do Matki Bożej i świętych, a jeśli zwracamy się do Chrystusa lub innych Osób Boskich - „Zmiłuj się nad nami” lub „Wysłuchaj nas, Panie” albo „Wybaw nas, Panie”.

Geneza Litanii loretańskiej jest trudna do ustalenia. Najprawdopodobniej w swej charakterystycznej formie
i podstawowym zarysie pojawiła się w rękopisie paryskim z końca XII wieku. Można również wykazać, że niektóre wezwania skierowane do Maryi znajdowały się w Litanii do Wszystkich Świętych, z biegiem czasu dodawane nowe tytuły Maryjne stawały się coraz liczniejsze i stopniowo utworzyły nową grupę, która oderwała się od początkowego pnia.

Litania zwana jest „loretańską” od miasteczka Loreto, położonego w prowincji Ancona we Włoszech, gdzie znajduje się słynne Sanktuarium Maryjne. Litania była szczególnie propagowana i odmawiana przez pielgrzymów w tym Sanktuarium. Przybrała tam ostateczną formę i zaczęła promieniować na cały Kościół. Z roku 1531 pochodzi świadectwo używania jej
w tym Sanktuarium. Po raz pierwszy ukazała się drukiem w 1572 roku we Florencji i zawierała 43 wezwania.

Do końca XVI wieku, jeszcze co najmniej 20 razy wspominano o niej - co świadczy o jej wielkim rozpowszechnianiu.
W dokumentach papieskich pojawiła się o niej wzmianka w 1581 roku - podczas pontyfikatu papieża Sykstusa V,
który zachęcał wiernych do jej odmawiania.

Wezwania Litanii loretańskiej podlegały zmianom. Usuwano lub wzbogacano ją nowymi wezwaniami w zależności od potrzeb i okoliczności.

Wezwanie „Wspomożenie wiernych” przypisywane jest Piusowi V w związku ze zwycięstwem nad Turkami pod Lepanto (1571). „Królowo bez zmazy pierworodnej poczęta” - Piusowi IX, dzień przed ogłoszeniem dogmatu o Niepokalanym Poczęciu NMP (1854). Leon XIII wprowadził wezwanie „Królowo Różańca świętego” (1883) oraz „Matko dobrej rady” (1903). W 1908 r. Kościół w Polsce uzyskał zgodę na włączenie tytułu „Królowo Korony Polskiej” (przekształcone po drugiej wojnie światowej w „Królowo Polski”). „Królowo pokoju” włączył Benedykt XV (1917), a papież Pius XII - „Królowo wniebowzięta” (1950) w związku z ogłoszeniem dogmatu o Wniebowzięciu NMP. „Matko Kościoła”, to tytuł nadany przez Pawła VI w czasie Soboru Watykańskiego II. Jan Paweł II przyznał prawo Konferencji Episkopatów do włączenia tego tytułu do Litanii (1980). Św. Janowi Pawłowi II zawdzięczamy też wezwanie „Królowo Rodziny” (1995).

Oprócz zezwoleń na powszechne wprowadzenie inwokacji, wydano wiele zezwoleń ograniczonych do poszczególnych diecezji lub zgromadzeń zakonnych. I tak np. franciszkanie uzyskali pozwolenie na umieszczenie (na ostatnim miejscu) własnego wezwania „Królowo zakonu serafickiego” (1910), a karmelici stosują od 1689 wezwanie „Królowo szkaplerza świętego”. Nowe wezwania Litanii loretańskiej, wprowadzone przez Stolicę Apostolską w 2020 roku, to: „Matko miłosierdzia”, „Matko nadziei”, „Pociecho migrantów”. Wezwanie „Matko miłosierdzia” w polskiej wersji Litanii było już
w użyciu kilka lat wcześniej, ale od 2020 roku znajduje się w nowym miejscu.

Należy zwrócić uwagę na poprawność wezwania „Królowo rodzin”. Nie należy używać wezwania „Królowo rodziny”,
jak to błędnie jest śpiewane i drukowane w modlitewnikach, a nawet w niektórych agendach liturgicznych.

W oficjalnej wersji Litanii nie ma wezwania „Królowo świata”, które bywa dodawane w niektórych naszych kościołach na końcu Litanii. Jeżeli jest potrzebne wezwania do zamknięcia melodii należy powtórzyć wezwanie „Królowo Polski”.

Co do pobożnej praktyki odmawiania lub śpiewania Litanii warto przytoczyć fragment „Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii”. Czytamy tam: „W wyniku rozporządzenia papieża Leona XIII o kończeniu odmawiania różańca w październiku śpiewem Litanii loretańskiej liczni wierni byli przeświadczeni, że Litania jest tylko rodzajem dodatku do różańca.
W rzeczywistości jednak jest ona czymś niezależnym. Litanie bowiem mogą stanowić samodzielny element hołdu składanego Maryi, być śpiewem procesyjnym, stanowić część nabożeństwa Słowa Bożego lub innych aktów liturgicznych”.

opr. Bartłomiej Paduch 

do góry