SMAK CAŁEGO CZŁOWIEKA

- Z CYKLU WAKACYJNEGO /2/

Rozpoczynając refleksję nad cielesnością człowieka i jej znaczeniem, sięgnijmy najpierw do samego Początku, do myśli ukazanej w pierwszym rozdziale Księdze Rodzaju: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę” (Rdz 1, 27). Ten „Początek” to prawdziwa natura człowieka, stan niewinności, prawda
o mężczyźnie i kobiecie oraz ich wzajemnej relacji. Św. Jan Paweł II uważa, że można odtworzyć obraz człowieka zgodny
z pierwotnym zamysłem Boga w oparciu o Pismo Święte i trzy pierwotne doświadczenia: samotność, jedność i nagość.

Samotność… Pierwsze z doświadczeń, z którymi spotkał się Adam. Jednak stworzony na obraz i podobieństwo Boga, został przeznaczony do życia we wspólnocie. Dlatego kilkanaście wersetów dalej możemy przeczytać w Księdze Genesis fragment ukazujący wypełnienie przez Stwórcę pustki samotności Adama: „Pan Bóg rzekł: „Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam, uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc”” (Rdz 2, 18). Dlaczego Adam określony został jako „sam”, skoro wokół niego istniało już tak wiele stworzeń? Tekst w ten sposób ukazuje, że człowiek jest jedynym cielesnym stworzeniem uczynionym na obraz i podobieństwo Boga. Szuka pomocy wśród nazwanych przez siebie zwierząt, jednak bez oczekiwanego skutku. Nie znalazła się „odpowiednia pomoc” dla mężczyzny, dlatego że z żadnym ze stworzeń nie mógł on wejść w relacje. Żadne ze stworzonych istot nie było godne człowieka i nie funkcjonowało na takim samym poziomie. Pierwszy człowiek uświadamia sobie w tym momencie, że jest inny od zwierząt. Zyskuje samoświadomość. Zdaje sobie sprawę, że jest osobą, kimś świadomym siebie. Adam różni się od zwierząt. Pomimo tego, że powstał z prochu tak jak one, został obdarowany rozumem i wolną wolą. Człowiek jest wolny i może wybierać pomiędzy dobrem a złem. W odpowiedzi zaś na samotność, której doznaje w świecie Adam, otrzymuje on od Stwórcy pomoc – kobietę. Wraz z nią zaś otrzymuje zaproszenie do przeżywania nowego doświadczenia, które zawiera się w słowie „jedność”.


Sara

do góry