W Liturgii Słowa Bóg, kierując swój głos do ludu, objawia
tajemnicę odkupienia i zbawienia. Chrystus obecny przez swoje Słowo
jest po karmem duchowym. Dzięki Jego Słowu stajemy się czyści.
Czytania podczas Mszy świętej zostały zaczerpnięte z Biblii.
Strukturę Liturgii Słowa stanowi schemat: czytanie ze Starego
Testamentu, psalm responsoryjny, czytanie z Nowego Testamentu,
aklamacja przed czytaniem Ewangelii, Ewangelia, homilia, wyznanie
wiary i modlitwa powszechna. Na niedziele i uroczystości
przeznaczone są trzy czytania. Pierwsze
ze Starego Testamentu, drugie z Nowego i Ewangelia. Porządek czytań
w niedziele jest podzielony na trzyletni cykl A, B i C,
rozpoczynający się zawsze od pierwszej niedzieli Adwentu. Natomiast
w okresie liturgicznym czasu zwykłego w dni powszednie są dwa
czytania – jedno ze Starego lub Nowego Testamentu i Ewangelia. Cykl
dni powszednich jest podzielony na rok I i II. Głównym celem
wszystkich czytań jest usłyszenie wezwania Bożego i udzielenie
odpowiedzi na nie. Nie należy zastępować czytań i psalmu
resposoryjnego innymi tekstami nie biblijnymi. Psalm responsoryjny
jest integralną częścią Liturgii Słowa, odpowiada każdemu czytaniu i
sprzyja medytacji nad słowem Bożym. Aklamacja Alleluja, lub inny
śpiew przewidziany zgodnie z wymogami okresu liturgicznego, jest
samodzielnym obrzędem, poprzez który zgromadzenie wiernych przyjmuje
i pozdrawia Pana mającego do niego przemówić oraz przez śpiew
wyznaje wiarę w Niego. Podczas czytania Ewangelii wszyscy uczestnicy
liturgii przyjmują postawę stojącą i zwracają się w stronę ambony,
okazując w ten sposób Słowu Bożemu szczególną cześć, a w stosownej
chwili, podobnie jak kapłan wykonują potrójny znak krzyża na czole,
ustach i piersiach. Homilię należy głosić we wszystkie niedziele i
obowiązujące święta kościelne. Wyjaśnia ona pewne aspekty z czytań
biblijnych albo innego tekstu ze stałych lub zmiennych części Mszy
świętej danego dnia, z uwzględnieniem obchodzonego misterium jak i
też potrzeb słuchaczy. Po homilii wierni wyznają wiarę według
formuły zatwierdzonej przez Kościół. Jest to nasza odpowiedź na
Słowo Boże. Na zakończenie tej części Liturgii jest modlitwa
powszechna, którą rozpoczyna i kończy kapłan, natomiast wierni na
mocy funkcji powszechnego kapłaństwa, wynikającej ze chrztu
świętego, zanoszą błagania do Boga za zbawienie wszystkich. Należy
zachęcać wiernych, aby uczestniczyli w Liturgii Słowa Bożego poprzez
czytanie lekcji, śpiew psalmu i wypowiadanie intencji modlitwy
powszechnej. Odpowiednie, staranne przygotowanie Liturgii Słowa
sprzyja owocnemu przyjęciu wezwania Bożego, które przemienia życie
wiernych.
za: www.diecezja.radom.pl