„Dla człowieka wierzącego podstawowe wskazanie
płynie z bezwzględnego nakazu Bożego wyrażonego w piątym
przykazania Dekalogu: „nie będziesz zabijał” (Wj 20, 13), które
swoje uzasadnienie znajduje w prawdzie, że życie ludzkie od
początku zakłada działanie Boga Stworzyciela i przynależy
wyłącznie do Boga.”
„Kto niszczy życie ludzkie, występuje wprost przeciwko Bogu i
Jego prawom. Stąd właśnie bierze się Boże ostrzeżenie skierowane
na samym początku Biblii do osób niszczących życie ludzkie:
„Upomnę się też u człowieka o życie człowieka i u każdego – o
życie brata.” (Rdz 9, 5)”
„Jan Paweł II mocą władzy apostolskiej podkreślał, że
„bezpośrednie przerwanie ciąży, to znaczy zamierzone jako cel
czy jako środek, jest zawsze poważnym nieładem moralnym, gdyż
jest dobrowolnym zabójstwem niewinnej istoty ludzkiej.”
„Jan Paweł II dodał: „Ocena moralna przerywania ciąży dotyczy
także nowych form zabiegów dokonywanych na embrionach ludzkich,
które chociaż zmierzają do celów z natury swojej godziwych,
prowadzą nieuchronnie do zabicia embrionów.”
„Życie ludzkie jest wartością podstawową i niezbywalnym dobrem.
Domaga się bezwzględnej ochrony, a więc niezależnie od okresu i
jakości życia człowieka. Podważanie tego nakazu prowadzi do
stopniowego osłabiania ochrony dzieci nienarodzonych,
nieuleczalnie chorych lub ludzi starszych.”
„Życie jest albo go nie ma – jego wartości nie trzeba
uzasadniać, ale należy ją tłumaczyć i rozbudzać na nią
wrażliwość swoją i innych.”
„Nie wolno pomijać faktu, iż Bóg jest dawcą życia, z czego
wynika świętość życia i godność każdego człowieka. Kościół czuje
się w obowiązku go bronić od początku aż do naturalnej śmierci.”
„Dokonuje się obecnie radykalna zmiana postrzegania
rodzicielstwa i brakuje wrażliwości na wyjątkowość oraz wartość
każdego ludzkiego życia.”
„Nadmierne podkreślanie uprawnień jednostki prowadzi do tego, że
silniejsi panują nad słabszymi, dorośli nad nienarodzonymi,
zdrowi nad chorymi.”
opr.