Teksty o tym, czym tak naprawdę jest Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego (ZAK).
Od samego początku Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego jednoczyło
różne wspólnoty wiernych każdego stanu – świeckich, duchownych i
osoby zakonne – pragnących kształtować własne powołanie według
apostolskich ideałów Założyciela. Uczestnictwo w tym samym
charyzmacie zakłada konieczność rozróżnienia, a jednocześnie
wzajemnego uzupełniania się różnych stanów w kościelnej komunii.
Jak czytamy w pierwszym artykule Statutu Generalnego: „Zjednoczenie
Apostolstwa Katolickiego, jako dar Ducha Świętego, jest komunią
wiernych, którzy zjednoczeni z Bogiem i pomiędzy sobą, żyjąc według
charyzmatu św. Wincentego Pallottiego, pobudzają
współodpowiedzialność wszystkich ochrzczonych za ożywianie wiary, za
rozpalanie miłości w Kościele i świecie, i za doprowadzenie
wszystkich do jedności w Chrystusie”.
Na przestrzeni całej historii Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego
otrzymało różne świadectwa uznania ze strony władzy kościelnej.
Reskryptem z dnia 4 kwietnia 1835 roku (tę datę uznaje się za dzień
powstania ZAK), ówczesny Wikariusz Rzymu, kardynał Carlo Odescalchi,
udzielił swojego błogosławieństwa członkom – dopiero co powstałego –
Pobożnego Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego. Następnie, dnia 11
lipca tego samego roku, papież Grzegorz XVI udzielił temu
stowarzyszeniu „tysiąca błogosławieństw” (tak zapisał w swoich
pismach św. Wincenty Pallotti).
Przed Soborem Watykańskim II idea apostolstwa świeckich, idea św.
Wincentego Pallottiego, była swoistym ewenementem. O prawie 130 lat
Pallotti wyprzedził to, co dokonało się na Soborze. Dopiero to
Spotkanie papieża i biskupów z całego świata stworzyło perspektywę
dla rozwoju pallotyńskiego charyzmatu. Sobór potwierdził wizję
Kościoła i rozumienia apostolstwa w ujęciu Pallottiego. Sobór
sprawił, że rola świeckich i ich zaangażowanie w budowanie Kościoła
eksplodowała z przeogromną mocą. Powstały liczne ruchy i wspólnoty
angażujące ludzi świeckich. Znamiennym jest, że Wincentego
Pallottiego kanonizowano podczas Soboru.
Papieska Rada ds. Świeckich ostatecznie potwierdziła erygowanie
Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego jako międzynarodowego
publicznego stowarzyszenia wiernych na prawie papieskim, z
osobowością prawną, dnia 28 października 2008 roku, w Święto
Apostołów Szymona i Judy Tadeusza.
Założyciel Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego,
Wincenty Pallotti, urodził się w Rzymie 21 kwietnia 1795 roku jako
syn Piotra Pawła i Magdaleny De Rossi. Młodość przeżył w religijnej
atmosferze domu rodzinnego. Święcenia kapłańskie otrzymał 16 maja
1818 roku (w roku 2018 ZAK na całym świecie obchodzi 200-lecie tego
wydarzenia). Po święceniach, z racji swej wszechstronnej i
różnorodnej działalności apostolskiej, zaprzyjaźnił się zarówno z
wieloma kapłanami, jak i osobami świeckimi, którzy byli aktywnie
zaangażowani w ożywianie wiary chrześcijańskiej wśród ludności
Rzymu. Jego działalność duszpasterska na wszystkich odcinkach
przynagliła go do wzbudzania współpracy między duchownymi,
zakonnikami i świeckimi. W owych czasach Rzym dawał mu szerokie pole
do działalności kapłańskiej i apostolskiej. Swoją duszpasterską
troską Pallotti obejmował wiele dziedzin życia kościelnego: był
otwarty na biednych i opuszczonych; troszczył się o żołnierzy w
koszarach, o robotników, studentów i więźniów; niestrudzenie słuchał
spowiedzi; głosił konferencje dla osób zakonnych i prowadził misje w
parafiach; organizował formację chrześcijańską młodzieży, dorosłych
świeckich i duchownych; otwierał i wspomagał sierocińce; propagował
apostolstwo prasy; wspomagał działalność misyjną i był otwarty na
problemy chrześcijańskiego Wschodu; zapoczątkował obchody oktawy
Epifanii, które były wyrazem jedności i powszechności Kościoła. Nade
wszystko jednak w centrum jego zaangażowania była zawsze troska o
chwałę Bożą i zbawienie ludzi. Siłą poruszającą całe jego
apostolstwo, skierowane na ożywienie wiary, była miłość w podwójnym
wymiarze: duchowym i doczesnym. Cechą dominującą w całym życiu i
działalności apostolskiej Wincentego Pallottiego było nieustanne
dążenie do świętości, które – można by powiedzieć – stało się
zaczynem ożywiającym wszystkie inne dziedziny jego życia. Każdą
chwilę swego życia kierował do Boga nieskończenie świętego. Św.
Wincenty, całkowicie pochłonięty przez Boga, wyznaje: „Bóg, który
jest Świętością w swej Istocie, swoją nieskończoną świętością
niweczy całą mą niegodziwość, a po unicestwieniu mnie całego,
zostaje we mnie Bóg, świętość niezmierna, nieskończona, odwieczna i
niepojęta.”
Wincenty Pallotti zmarł w Rzymie, w domu przy kościele San Salvatore
in Onda, dnia 22 stycznia 1850 roku. W setną rocznicę śmierci został
zaliczony w poczet błogosławionych przez papieża Piusa XII, a 20
stycznia 1963 roku kanonizowany przez papieża św. Jana XXIII.
Powiedział on o Świętym: „Św. Wincenty Pallotti jest jedną z
najwybitniejszych postaci działalności apostolskiej w XIX wieku.
(...) Nie zadowolił się zwykłym kapłaństwem. Obmyślał inne środki,
aby pozwolić ludziom poznać i pokochać Boga”.
Motywem, który dynamizował wieloraką działalność
apostolską św. Wincentego Pallottiego, było jego osobiste
przeżywanie wiary. Bóg obdarzył go głębokim doświadczeniem swojej
Boskiej nieskończonej miłości i nieskończonego miłosierdzia.
Według św. Wincentego Pallottiego, najgłębszym motywem Bożej
działalności jest Jego nieskończona miłość. Dlatego człowiek,
stworzony na obraz i podobieństwo Boże, odnajduje sens swojego życia
tylko wtedy, gdy nieustannie praktykuje miłość do Boga i bliźniego.
To doświadczenie pozwoliło Pallottiemu rozpoznać w Chrystusie
Apostoła Ojca Przedwiecznego. Wszystko to, co Jezus czynił podczas
swego życia ziemskiego, znajduje swe źródło w Jego miłości do Ojca i
w Jego zbawczej miłości względem ludzi. Życie będące naśladowaniem
Chrystusa, miłość względem Boga Ojca i miłość bliźniego stanowią
sekret skuteczności apostolskiej każdego chrześcijanina.
Dlatego miłość jest według św. Wincentego Pallottiego
najistotniejszym motywem dla każdego, kto pragnie
współpracować w apostolstwie. Naśladowanie Jezusa i uczestnictwo w
Jego zbawczej misji są nieodłączne. A ponieważ wszyscy są wezwani do
naśladowania Chrystusa, wszyscy też są zobowiązani do działalności
apostolskiej.
Maryja, Królowa Apostołów, jest po Jezusie Chrystusie,
najdoskonalszym wzorem katolickiej gorliwości i doskonałej miłości.
Maryja bowiem tak dalece poświęciła się dziełom dla większej chwały
Boga i zbawienia dusz, że swymi zasługami przewyższyła Apostołów.
Ten tytuł „Królowej Apostołów” jest dla św. Wincentego symbolem,
programem, najskuteczniejszym przykładem i najdoskonalszym wzorem
dla apostolstwa każdego chrześcijanina.
Doświadczenie Boga jako Miłości i Miłosierdzia
sprawiało, że św. Wincenty Pallotti dostrzegał potrzeby Kościoła w
ówczesnych czasach i szukał na nie odpowiedzi. Umiał odczytywać wolę
Bożą w znakach czasu. W odpowiedzi na oświecenie, które otrzymał 9
stycznia 1835 roku, rozpoczął Dzieło Apostolstwa Katolickiego.
Z natchnienia Ducha Świętego postanowił założyć dzieło, w którym
wszyscy ochrzczeni mogliby uczestniczyć w misji Kościoła, jeśli
zjednoczą się w realizacji jednego wspólnego celu. Wincenty Pallotti
wyjaśnił swoją wizję w następujących słowach: „„Apostolstwo
Katolickie”, to jest „powszechne”, może być udziałem osób ze
wszystkich stanów, gdyż jest ono działalnością, jaką każdy w miarę
swoich możliwości może i powinien wykonywać ku większej chwale Boga
oraz dla wiecznego zbawienia swego własnego, jak i bliźniego”.
Po zatwierdzeniu Dzieła przez Watykan, Wincenty Pallotti skierował
do mieszkańców Rzymu pierwsze orędzie, w którym przedstawił naturę i
cel Pobożnego Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego (tak
pierwotnie nazywało się Zjednoczenie), zapraszając kapłanów i
świeckich do uczestnictwa w nim.
Już za życia Założyciela Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego
przeżywało ciągły rozwój, choć nie bez trudności i przeszkód.
Różnorodność członków Zjednoczenia przynaglała Wincentego
Pallottiego do przemyślenia różnych form przynależności i różnych
struktur organizacyjnych. Zakładając Zjednoczenie, Pallotti nie
zamierzał tworzyć w Kościele nowej instytucji, lecz raczej ożywić
już istniejące i uczynić je skuteczniejszymi w ich apostolstwie,
służąc niestrudzenie z miłością, gdzie było to możliwe, budując
jedność oraz współpracując z innymi w apostolstwie.
Według św. Wincentego Pallottiego, fundamentem jedności Zjednoczenia
jest wezwanie do życia w miłości i gorliwości apostolskiej. Dlatego
też więzią w Zjednoczeniu jest przede wszystkim współzawodnicząca
miłość, z minimum struktur organizacyjnych.
Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego, do którego już na etapie
początkowym należeli księża, zakonnicy i wierni świeccy, rozwijało
się w sposób bardziej organiczny w latach po śmierci Założyciela. I
tak stopniowo ukształtowały się: wspólnota księży i braci, wspólnoty
sióstr oraz inne wspólnoty składające się z wiernych świeckich,
przynależących do różnych stanów i zajmujących różne stanowiska.
Dziś Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego zachowuje zasadniczo tę
samą postać i jest otwarte dla wszystkich członków Ludu Bożego.
Jednoczy ono na całym świecie wszystkich, którzy inspirują się
apostolskimi ideałami Założyciela: tzn. członków instytutów
założonych przez św. Wincentego Pallottiego lub ukonstytuowanych
później w różnych czasach oraz wielu wiernych świeckich,
angażujących się indywidualnie lub w zorganizowanych grupach czy
wspólnotach. Wszyscy tworzą jedną rodzinę, starają się kierować
zasadami wspólnego stylu życia i wspólnie poświęcają się
działalności, która jest odpowiedzią na wyzwania współczesnego
powszechnego apostolstwa.
Dążąc do pełnego urzeczywistniania pierwotnej wizji św. Wincentego
Pallottiego oraz szukając dróg jej aktualizacji, Zjednoczenie
Apostolstwa Katolickiego stara się kształtować swoje życie według
zasad Statutu Generalnego. Chce w ten sposób umacniać jedność całego
Dzieła pallotyńskiego i ukazywać jego prorockie posłannictwo.
Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego, jako dar
Ducha Świętego, jest komunią wiernych, którzy zjednoczeni z Bogiem i
pomiędzy sobą, żyjąc według charyzmatu św. Wincentego Pallottiego,
pobudzają współodpowiedzialność wszystkich ochrzczonych za ożywianie
wiary, za rozpalanie miłości w Kościele i świecie i za doprowadzenie
wszystkich do jedności w Chrystusie. Źródłem, początkiem i mistrzem
wszelkiej działalności apostolskiej dla członków Zjednoczenia jest
Jezus Chrystus, Apostoł Ojca Przedwiecznego (por. Hbr 3, 1).
Patronką Zjednoczenia oraz doskonałym wzorem życia duchowego i
gorliwości apostolskiej jest Błogosławiona Dziewica Maryja, Królowa
Apostołów.
Duchowe centrum Zjednoczenia znajduje się przy kościele San
Salvatore in Onda w Rzymie, gdzie przechowywane jest ciało św.
Wincentego Pallottiego.
Przełożony Generalny Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego (księży
i braci pallotynów), jako następca w linii ciągłej Założyciela, św.
Wincentego Pallottiego, jest gwarantem wierności charyzmatowi
pallotyńskiemu.
W Zjednoczeniu, różnorodne formy osobistego powołania oraz różne
style życia, zaangażowania i służby znajdują swą jedność w
charyzmacie dzieła, w tym samym duchu, w tej samej misji i komunii
członków.
Ta sama godność członków Zjednoczenia ma swoje źródło w powszechnym
podobieństwie do Stwórcy oraz w powszechnym kapłaństwie Ludu Bożego.
Wyraża się ona w różnorodności powołań: do życia świeckiego, do
życia konsekrowanego i do kapłaństwa sakramentalnego, tak
powiązanych ze sobą, że każda wspomaga inne w czujnym trwaniu, w
nieustannym wzroście i w realizacji swej szczególnej służby.
Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego jest międzynarodowym
publicznym stowarzyszeniem wiernych wszystkich stanów i powołań,
erygowanym przez Stolicę Świętą i kierującym się normami Kodeksu
Prawa Kanonicznego oraz artykułami Statutu Generalnego ZAK.
Siedziba Zjednoczenia znajduje się przy Domu Generalnym
Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Rzymie.
Normy ogólne zawarte w Statucie Generalnym ZAK, dotyczące życia i
działalności całego Zjednoczenia, nie naruszają wewnętrznych
przepisów wspólnot przynależących do Zjednoczenia.
Przełożony Generalny Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego, na
mocy prawa, jest asystentem kościelnym Zjednoczenia, zgodnie z
przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego.
W przypadku jego wyboru na Przewodniczącego Generalnej Rady
Koordynacyjnej Zjednoczenia, Rada Generalna Stowarzyszenia
Apostolstwa Katolickiego proponuje Papieskiej Radzie ds. Świeckich
innego kandydata na powyższe stanowisko.
Asystent kościelny, w ramach kompetencji terytorialnej każdej
Krajowej Rady Koordynacyjnej, mianuje, zgodnie z jej propozycją i za
zgodą Generalnej Rady Koordynacyjnej, osobę odpowiedzialną, która w
ścisłej współpracy ze wspomnianymi Radami i asystentem, troszczy się
o pallotyńską formację wstępną i permanentną członków Zjednoczenia.
Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego uczestniczy w
misji Kościoła, mającej na celu ożywianie wiary i świadomości
apostolskiego powołania oraz rozpalanie miłości wśród wszystkich
członków Ludu Bożego, aby coraz bardziej jednoczyli się oni w
zadaniu szerzenia miłości, i aby jak najszybciej nastała jedna
owczarnia pod jednym Pasterzem.
Dlatego też Zjednoczenie, w komunii z właściwymi pasterzami,
troszczy się o współpracę pomiędzy wszystkimi wierzącymi, w duchu
otwartości na nowe formy ewangelizacji.
W celu realizacji tej misji, Zjednoczenie, jako stowarzyszenie
duchowe i apostolskie, otwarte na wszystkich członków Ludu Bożego,
czyli na wiernych świeckich, duchownych i osoby konsekrowane, stara
się uświadamiać wszystkim ich charyzmaty i je ożywiać. Pragnie ono
żyć tajemnicą Kościoła jako komunii wszystkich wiernych w ich
autentycznej godności.
Zjednoczenie, wśród wszystkich katolików, pragnie:
a) ożywiać wiarę, nadzieję i miłość, otrzymane jako dary na chrzcie
świętym;
b) rozpalać pragnienie świętości;
c) budzić świadomość powierzonej im przez Boga misji oraz wspierać
ich gotowość i zdolność do współdziałania w apostolstwie;
d) upowszechniać duchowość apostolską, która jest naszym
dziedzictwem;
e) wzmacniać zaangażowanie na rzecz misji ad gentes.
Zjednoczenie, ze wszystkimi chrześcijanami pragnie:
a) wypraszać błogosławieństwo Boże dla ewangelizacji poprzez
modlitwę, ofiarę i dobre dzieła;
b) pomagać ludziom otwierać się na światło wiary i na zbawczą moc
Chrystusa;
c) przyczyniać się do wzrostu coraz pełniejszej jedności;
d) przygotować możliwie jak najwięcej osób zdolnych i gotowych do
wspólnego działania jako głosiciele Ewangelii w służbie Miłości
Nieskończonej;
e) głosić chrześcijańskie orędzie zbawienia tym, którzy go jeszcze
nie usłyszeli;
f) zabiegać o środki potrzebne do działalności apostolskiej.
Zjednoczenie, ze wszystkimi ludźmi dobrej woli, żywymi obrazami
Boga, który jest Miłością, pragnie:
a) dzielić się miłością;
b) chronić wartości życia ludzkiego i rodziny;
c) pomagać innym w ich potrzebach;
d) angażować się na rzecz sprawiedliwości, solidarności, pokoju i
troski o zachowanie dzieła stworzenia;
e) popierać dialog międzyreligijny;
f) przyczyniać się do urzeczywistniania opcji preferencyjnej na
rzecz osób ubogich i z marginesu społecznego poprzez zwalczanie
przyczyn nędzy.
Miłość przeżywana tak, jak ją opisuje św. Paweł
Apostoł („Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości,
nie szuka poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się
bezwstydu, nie szuka swego, nie unosi się gniewem, nie pamięta
złego; nie cieszy się z niesprawiedliwości, lecz współweseli się z
prawdą. Wszystko znosi, wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada
nadzieję, wszystko przetrzyma” oraz „Miłość Chrystusa przynagla
nas”) stanowi podstawową zasadę Zjednoczenia.
Dlatego też wszyscy członkowie Zjednoczenia powinni być stale
ożywieni prawdziwym duchem jak najdoskonalszej miłości.
Zjednoczenie jest wszczepione w dynamikę miłości miłosiernej Trójcy
Świętej. Bóg daje siebie samego człowiekowi i wszystkim stworzeniom,
aby wszystkich i wszystko pojednać (ze Sobą i między sobą) i
doprowadzić w ten sposób do zbawienia i doskonałości w Chrystusie
całą ludzkość i wszelkie stworzenie.
Podobnie jak św. Wincenty Pallotti, członkowie Zjednoczenia są całym
sercem otwarci na działanie w nich nieskończonej miłości Boga.
Oddają siebie samych posłudze i wypełnieniu Jego woli, która objawia
się im przede wszystkim w Piśmie Świętym, w nauczaniu Kościoła i w
znakach czasu.
Specyficzna duchowość Zjednoczenia wyraża się w naśladowaniu
Chrystusa, Apostoła Ojca Przedwiecznego. Żyjąc w duchu wiary i
miłości, członkowie Zjednoczenia trwają w jedności z Chrystusem
ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, obecnym pośród nich; starają się
naśladować Jego miłość względem Ojca i względem wszystkich ludzi i
pragną jak najdoskonalej urzeczywistniać w dzisiejszym świecie Jego
styl życia i apostolstwa.
Członkowie Zjednoczenia, w jedności z Maryją Królową Apostołów,
angażują się w przygotowanie Chrystusowi drogi w sercach ludzi. Tak
jak w Wieczerniku, jednoczą się z Nią na modlitwie dla uproszenia
mocy Ducha Świętego, aby ich uzdolnił do przyjmowania i
ofiarowywania tej miłości, która wszystko odnawia.
Św. Wincenty Pallotti założył Zjednoczenie w tym celu, aby służyło
Kościołowi, który kontynuuje misję Chrystusa na ziemi i jest znakiem
oraz narzędziem powszechnej jedności, którą Bóg doprowadzi do pełni.
Dlatego członkowie Zjednoczenia dążą do trwania w komunii z papieżem
i biskupami.
Członkowie Zjednoczenia żyją w jedności, która ma swoje źródło w
miłości ewangelicznej i – gdziekolwiek się znajdują – tworzą grupy
ożywione duchem apostolskim, które są otwarte na współpracę pomiędzy
sobą i ze wszystkimi.
Członkowie Zjednoczenia, aby trwać w komunii z Bogiem i między sobą
oraz pogłębiać ją, za przykładem
św. Wincentego Pallottiego:
a) studiują, rozważają i dzielą się Pismem Świętym jako źródłem
natchnienia dla własnego życia;
b) umieszczają celebrację Eucharystii w centrum swojego życia;
c) pielęgnują modlitwę osobistą i wspólnotową;
d) dzielą się wzajemnie doświadczeniami życia i wiary;
e) przeżywają pojednanie jako drogę ciągłego nawracania się.
Członkowie Zjednoczenia, świadomi tego, że wszyscy są powołani do
świętości i apostolstwa oraz, że istnieje wiele sposobów i stopni
odpowiedzi na Boże wezwanie, z modlitwy czerpią moc do:
a) życia duchowością komunii;
b) otwierania się na dialog;
c) wspólnej pracy ze wszystkimi ludźmi dobrej woli;
d) zaufania Bogu, który – gdy ludzkie wysiłki zdają się zawodzić –
potrafi wyprowadzić dobro z każdej sytuacji;
e) przeżywania w duchu wiary prób i trudności codziennego życia, aby
jednoczyć się z misterium paschalnym Chrystusa.
Członkowie Zjednoczenia, ożywiani charyzmatem św.
Wincentego Pallottiego, angażują się świadomie w realizację
powszechnego apostolstwa Kościoła w każdym miejscu, przy użyciu
wszelkich stosownych środków i we współpracy ze wszystkimi ludźmi
dobrej woli.
Aby być członkiem Zjednoczenia wymaga się:
a) prowadzenia życia zgodnego z zasadami wiary katolickiej, żyjąc
własnym chrztem jako powołaniem duchowym i apostolskim;
b) rozkrzewiania wiary i miłości oraz ducha komunii i współpracy w
służbie Kościołowi lokalnemu, stosownie do własnej sytuacji
życiowej;
c) znajomości osoby i dzieła św. Wincentego Pallottiego oraz
kierowania się jego duchowością;
d) kształtowania siebie w duchu, który ożywia Zjednoczenie;
e) uczestniczenia w życiu i apostolstwie Zjednoczenia stosownie do
własnego stanu i osobistych możliwości;
f) ukończenia osiemnastu lat życia;
g) formalnego przyjęcia, przez które otrzymuje się zadanie
realizowania charyzmatu Zjednoczenia, który Kościół uczynił własnym.
Dla osób, które nie ukończyły jeszcze osiemnastu lat, Krajowe Rady
Koordynacyjne przygotowują właściwe etapy formacji, przed formalnym
przyjęciem do Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego.
Członkiem Zjednoczenia można zostać na dwa sposoby: jako osoba
indywidualna lub przez przynależność do jednej ze wspólnot
Zjednoczenia.
Przyjęcie do Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego wymaga
odpowiedniej formacji. Wszyscy członkowie Zjednoczenia uczestniczą w
corocznym obrzędzie odnowienia aktu zaangażowania apostolskiego.
Szanując normy Kościoła katolickiego, mogą uczestniczyć w duchu, w
życiu i w inicjatywach Zjednoczenia, jako współpracownicy:
a) chrześcijanie;
b) wyznawcy innych religii;
c) inni ludzie dobrej woli.
Członkowie indywidualni to osoby przyjęte formalnie do Zjednoczenia
przez właściwą Krajową Radę Koordynacyjną, które nie należą do
żadnej wspólnoty Zjednoczenia.
Formalne przyjęcie zakłada złożenie szczególnego aktu zaangażowania
w apostolstwo powszechne Zjednoczenia.
Członkowie indywidualni, w celu uczestnictwa w życiu i apostolstwie
Zjednoczenia oraz w trosce o rozwój własnego życia duchowego i
osobistej formacji, współpracują z najbliższą Lokalną Radą
Koordynacyjną. Dla realizacji tych celów mogą także zrzeszać się ze
sobą.
Wspólnoty Zjednoczenia to te, które zostały założone przez św.
Wincentego Pallottiego lub później zostały do niego przyjęte.
Św. Wincenty Pallotti założył w Zjednoczeniu i dla niego:
Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego, Zgromadzenie Sióstr
Apostolstwa Katolickiego, Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Apostolstwa
Katolickiego. Członkowie tych wspólnot, które stanowią integralną
część Zjednoczenia, mają za zadanie zapewnić jedność i skuteczność
apostolską całego Zjednoczenia.
Zgodnie z normami regulującymi życie Zjednoczenia w przeszłości,
zostały do niego agregowane inne wspólnoty ukonstytuowane później,
inspirowane w szczególny sposób charyzmatem pallotyńskim. Członkowie
tych wspólnot poświęcają się realizacji zadań Zjednoczenia w sposób
całkowity lub na ile ich status i kondycja życiowa na to pozwalają.
Wspólnoty, powstałe z inspiracji pallotyńskiej lub te, które na
pewnym etapie swego rozwoju utożsamiają się z duchem i posłannictwem
św. Wincentego Pallottiego, mogą być przyjęte do Zjednoczenia przez
Generalną Radę Koordynacyjną, jeśli są na prawie papieskim lub mają
charakter międzynarodowy, albo też przez Krajowe Rady Koordynacyjne
w pozostałych
przypadkach.
Przyjęcie do Zjednoczenia nie zmienia natury prawnej wspólnoty,
jednak ich członkowie uczestniczą w apostolstwie Zjednoczenia.
Osoby, które przyłączają się do jednej ze wspólnot przynależących
już do Zjednoczenia, zgodnie z przepisami własnej wspólnoty, są na
mocy prawa przyjęte do Zjednoczenia.
Wszystkie wspólnoty Zjednoczenia są autonomiczne, a ich członkowie
podlegają zarządzeniom własnych wspólnot, zachowując zawsze
postanowienia Statutu Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego.
Życie i apostolstwo Zjednoczenia nakłada na
wszystkich członków obowiązek rzetelnej formacji wstępnej oraz
permanentnej, aby mogli oni włączyć się w misję Chrystusa w Kościele
i w świecie.
Formacja winna być priorytetem, gdyż domaga się tego misja
Zjednoczenia oraz przygotowanie członków do współpracy z Bogiem i ze
wszystkimi ludźmi dobrej woli.
Każdy członek jest odpowiedzialny za formację osobistą, aby mógł żyć
pełnią swego powołania w Zjednoczeniu oraz jak najlepiej służyć
Kościołowi i ludziom. Winien korzystać z pomocnych temu środków
zarówno w Zjednoczeniu, jak też poza nim.
To na wspólnotach Zjednoczenia spoczywa przede wszystkim zadanie
formacji wstępnej i permanentnej swoich członków. W tym celu
wspólnoty korzystają z dostępnych pomocy zarówno w Zjednoczeniu, jak
też poza nim.
Generalna Rada Koordynacyjna określa podstawowe zasady jedności
formacji dla całego Zjednoczenia, ustala linie przewodnie i cele
formacji.
Charyzmat Zjednoczenia, będący kościelnym wyrażeniem tego
pierwotnego charyzmatu danego św. Wincentemu Pallottiemu, jest
jednocześnie – tak jak sam Kościół – rzeczywistością widzialną i
niewidzialną. Ten, kto przynaglony miłością Chrystusa wchodzi do
rodziny Zjednoczenia, łączy się z nim osobiście i duchowo i zostaje
wcielony do jego widzialnej struktury.
Z tego wynika dla każdego członka:
a) podstawowe prawo do osobistego uczestniczenia we wspólnej
odpowiedzialności za Zjednoczenie;
b) podstawowy obowiązek do aktywnego włączania się we wszystkie
wspólnotowe formy życia i apostolstwa Zjednoczenia, stosownie do
własnego stanu i sytuacji życiowej.
W Zjednoczeniu wszyscy członkowie, o ile Statut Generalny ZAK nie
postanawia inaczej, posiadają te same prawa i obowiązki.
Zasadniczo obowiązki członków są równocześnie ich prawami i
jednocześnie obowiązkami i prawami samego Zjednoczenia. Należy do
nich przede wszystkim zobowiązanie każdego członka do:
a) troski o rozwój własnych umiejętności ludzkich, duchowych i
zawodowych, aby odpowiedzieć w Zjednoczeniu na wyzwania apostolskie
Kościoła;
b) aktywnego włączenia się we własną wspólnotę;
c) pobudzania, stosownie do własnych możliwości, apostolskiego
powołania wszystkich ludzi;
d) wspierania działań apostolskich Zjednoczenia w Kościele lokalnym,
odpowiednio do własnego stanu i warunków życia;
e) zaangażowania się w szerzenie Zjednoczenia;
f) otwartości na bezinteresowne podejmowanie zadań w Zjednoczeniu i
w Kościele lokalnym;
g) współpracy w zdobywaniu dóbr doczesnych, potrzebnych do
apostolstwa Zjednoczenia;
h) uczestniczenia w corocznym obrzędzie odnowienia aktu
zaangażowania w apostolstwo powszechne Zjednoczenia.
Wszyscy członkowie uczestniczą w dobrach duchowych Zjednoczenia.
Członkowie indywidualni, członkowie należący do jednej ze wspólnot
Zjednoczenia oraz same wspólnoty przestają do niego należeć przez
dobrowolne odejście lub na mocy decyzji kompetentnej władzy.
Wraz z opuszczeniem Zjednoczenia przez jedną z jego wspólnot, kończy
się także przynależność wszystkich jej członków do samego
Zjednoczenia.
Wydalenie ze Zjednoczenia winno być poprzedzone przynajmniej
jednorazowym upomnieniem, zawierającym formalną zachętę do
zaniechania niewłaściwego postępowania.
Członków indywidualnych, członków należących do wspólnot
Zjednoczenia oraz same wspólnoty, po opuszczeniu Zjednoczenia można
na nowo do niego przyjąć, jeżeli o to poproszą oraz jeżeli spełniają
warunki określone w Statucie Generalnym ZAK.
Współpracownikami Zjednoczenia mogą być katolicy,
którzy – nie podejmując w nim pełnienia szczególnych obowiązków –
pragną
w jakiś sposób uczestniczyć w duchu i działalności Zjednoczenia.
Współpracownikami Zjednoczenia mogą być również chrześcijanie
niekatolicy, którzy – zafascynowani Zjednoczeniem – podzielają jego
ducha i zabiegają o realizację jego celów w takiej mierze, w jakiej
pozwalają im na to różnice w wierze.
W relacjach z chrześcijanami innych Kościołów i ze wspólnotami
kościelnymi, a także w całej działalności ekumenicznej, Zjednoczenie
postępować będzie zgodnie z zasadami Kościoła katolickiego
odnoszącymi się do dialogu ekumenicznego.
Współpracownikami Zjednoczenia mogą być również wyznawcy religii
niechrześcijańskich, którym bliska jest jego duchowa tożsamość
lub jakaś szczególna cecha, albo też są nim zafascynowani, żyjąc w
jakiś sposób jego duchem.
W relacjach z niechrześcijanami Zjednoczenie postępować będzie
zgodnie z zasadami Kościoła katolickiego odnoszącymi się do dialogu
międzyreligijnego.
Współpracownikami Zjednoczenia mogą być również ludzie dobrej woli,
którzy, chociaż są niewierzący, cenią Zjednoczenie z racji jego
duchowości lub jakiejś specyficznej cechy, i którzy – na ile to
możliwe – chcą współuczestniczyć w jego
zadaniach.
W relacjach z takimi osobami Zjednoczenie postępować będzie zgodnie
z zasadami Kościoła katolickiego, odnoszącymi się do współpracy
z ludźmi dobrej woli na rzecz promowania wartości ludzkich i
chrześcijańskich.
Sposoby wszelkiej współpracy określa regulamin Krajowej Rady
Koordynacyjnej ZAK.
Zjednoczenie jest ciałem pomocniczym Kościoła. W
swojej działalności uwzględnia potrzeby Kościoła lokalnego i –
dzięki swej strukturze otwartej i podatnej na zmiany – przystosowuje
się do różnych sytuacji społeczno-kulturowych.
Organami, które służą Zjednoczeniu są: Lokalne Rady Koordynacyjne,
Krajowe Rady Koordynacyjne, Generalna Rada Koordynacyjna ze swoim
Sekretariatem Generalnym, Zebranie Generalne oraz Kongres Generalny.
Lokalne Rady Koordynacyjne są centrami ożywiającymi spotkania,
modlitwę, formację i współpracę w celu umacniania wspólnej
duchowości i rozwijania różnych inicjatyw apostolskich.
Lokalne Rady Koordynacyjne, w komunii z pasterzami Kościoła
lokalnego i wspierane przez Krajową Radę Koordynacyjną, mają przede
wszystkim za zadanie:
a) jednoczyć wszystkie formy życia pallotyńskiego istniejące na
określonym terenie lub w konkretnym środowisku, w celu
urzeczywistniania misji Zjednoczenia, przy poszanowaniu – by się
wzajemnie ubogacać – specyfiki wspólnot należących do Zjednoczenia;
b) być wieczernikami otwartymi na Ducha Świętego i na znaki czasu, w
ciągłym rozeznawaniu priorytetów apostolskich danego
miejsca;
c) troszczyć się, we współpracy z Krajową Radą Koordynacyjną o
specyficzną formację członków indywidualnych i wspierać formację
permanentną wszystkich członków;
d) wspomagać Kościół lokalny, włączając się w jego inicjatywy
apostolskie i ożywiając je;
e) wykorzystywać wszystkie możliwe i odpowiednie środki do
realizacji apostolstwa powszechnego;
f) zaznajamiać wszystkich ze Zjednoczeniem, zapraszając do dzielenia
wspólnych doświadczeń;
g) razem z Krajową Radą Koordynacyjną, proponować inicjatywy służące
pełnemu włączeniu się członków indywidualnych,
niezrzeszonych ze sobą, w życie i apostolstwo Zjednoczenia.
Lokalne Rady Koordynacyjne tworzą, zgodnie z wytycznymi określonymi
przez właściwą Krajową Radę Koordynacyjną, przedstawiciele
wspólnot Zjednoczenia oraz członków indywidualnych.
W zebraniach Rad mogą uczestniczyć przedstawiciele współpracowników,
jako eksperci lub słuchacze, ale bez prawa głosu.
Przed podjęciem decyzji w sprawach dotyczących współpracowników,
wymagane jest uzyskanie ich opinii, w najbardziej odpowiedniej
formie.
Krajowa Rada Koordynacyjna określa wytyczne odnośnie wewnętrznej
organizacji Lokalnych Rad Koordynacyjnych.
Wspólnoty Zjednoczenia oraz stowarzyszenia członków indywidualnych,
obecne na danym obszarze lub w konkretnym środowisku, wypełniają
swoje zadania, dopóki nie zostaną tam utworzone Lokalne Rady
Koordynacyjne.
Każda Krajowa Rada Koordynacyjna ZAK posiada
kompetencje na terytorium odpowiadającym danej Konferencji
Episkopatu.
Krajowe Rady Koordynacyjne ZAK są utworzone, zgodnie z zasadami
zawartymi we własnych regulaminach, z przedstawicieli wspólnot
Zjednoczenia oraz z przedstawicieli Lokalnych Rad Koordynacyjnych.
Do Krajowych Rad Koordynacyjnych należą na mocy prawa wybrani lub
mianowani – zgodnie z ich wewnętrznymi regulaminami –
przedstawiciele wspólnot założonych przez św. Wincentego Pallottiego,
jeśli znajdują się one na danym terytorium.
Utworzenie Krajowej Rady Koordynacyjnej i każda zmiana jej struktury
wymagają zatwierdzenia Generalnej Rady Koordynacyjnej.
Członkowie każdej Krajowej Rady Koordynacyjnej wybierają spośród
siebie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego, który go zastępuje.
Ich kadencja trwa trzy lata. Mogą być ponownie wybrani jedynie na
następne trzechlecie.
Wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego winien być
zatwierdzony przez Generalną Radę Koordynacyjną.
Do zadań Przewodniczącego należy:
a) zwoływanie i przewodniczenie zebraniom Krajowej Rady
Koordynacyjnej;
b) promowanie Zjednoczenia na terytorium danej Konferencji
Episkopatu, reprezentowanie go i działanie w jego imieniu, zgodnie z
mandatem otrzymanym od Przewodniczącego Generalnej Rady
Koordynacyjnej;
c) umacnianie więzi z Generalną Radą Koordynacyjną i utrzymywanie
dobrych relacji z pasterzami Kościoła.
Członkowie Krajowych Rad Koordynacyjnych spotykają się przynajmniej
raz w roku, aby dzielić się doświadczeniami życia i wiary oraz
troszczyć się o rozwój duchowości i wspólnych inicjatyw
apostolskich.
W zebraniach Krajowej Rady Koordynacyjnej mogą uczestniczyć
przedstawiciele współpracowników, jako eksperci lub słuchacze, ale
bez prawa głosu.
Przed podjęciem decyzji w sprawach dotyczących współpracowników,
wymagane jest uzyskanie ich opinii, w najbardziej odpowiedniej
formie.
Do zadań Krajowych Rad Koordynacyjnych działających w komunii z
Kościołem lokalnym, należy także:
a) poszukiwanie najbardziej stosownych sposobów promowania
Zjednoczenia w Kościele, zapraszając do dzielenia z nim doświadczeń;
b) rozwijanie współpracy, wymiany doświadczeń i informacji pomiędzy
wspólnotami Zjednoczenia oraz jego członkami indywidualnymi, jak
również z Sekretariatem Generalnym i z innymi Radami
Koordynacyjnymi;
c) popieranie inicjatyw i zapewnienie środków służących formacji
wstępnej i permanentnej członków Zjednoczenia, zgodnie z wytycznymi
określonymi przez Generalną Radę Koordynacyjną i we współpracy z
Lokalnymi Radami Koordynacyjnymi;
d) służenie różnym środowiskom Zjednoczenia, pomagając w tworzeniu
Lokalnych Rad Koordynacyjnych i popierając ich apostolskie
zaangażowanie;
e) poszukiwanie środków materialnych dla zapewnienia realizacji
celów Zjednoczenia na terytorium własnej Konferencji Episkopatu oraz
na całym świecie;
f) ustanawianie, za zgodą Generalnej Rady Koordynacyjnej, osób
prawnych dla Zjednoczenia zgodnie z prawem cywilnym własnego kraju
oraz troska o uregulowanie ich działalności, aby nie była ona
sprzeczna z normami Kodeksu Prawa Kanonicznego Statutu Generalnego
ZAK;
g) mianowanie Ekonoma Krajowego, który pod nadzorem i kierownictwem
Ekonoma Generalnego, ma się troszczyć o administrowanie – na
terytorium własnej Konferencji Episkopatu – dobrami powierzonymi mu
w zarządzanie przez Przewodniczącego;
h) mianowanie Sekretarza oraz powoływanie – stosownie do własnych
potrzeb – kierowanego przez niego Sekretariatu, który troszczy się o
przygotowywanie prac Rady i o wykonywanie jej decyzji oraz zapewnia
ciągłość jej prac;
i) ustanawianie zasad dotyczących relacji ze współpracownikami
Zjednoczenia, zachowując normy istniejące w Kościele.
Krajowe Rady Koordynacyjne przyjmują formalnie do Zjednoczenia
członków indywidualnych oraz wspólnoty, zgodnie z normami Statutu
Generalnego ZAK i według zasad określonych przez Generalną Radę
Koordynacyjną.
Przyjęcie jakiejś wspólnoty do Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego
następuje za zgodą Generalnej Rady Koordynacyjnej, która winna być
też poinformowana o dokonanym włączeniu, którego dokonuje Krajowa
Rada Koordynacyjna.
Wspólnoty, aby być przyjęte do Zjednoczenia, powinny:
a) spełniać w swych statutach – które winny być zgodnie z duchem i
misją Zjednoczenia – warunki wymagane do przynależności;
b) poinformować ordynariusza miejsca o złożonej prośbie o przyjęcie
do Zjednoczenia.
Do kompetencji Krajowej Rady Koordynacyjnej należy przyjęcie decyzji
o odejściu ze Zjednoczenia członków indywidualnych i wspólnot oraz
pozbawianie ich członkostwa, zgodnie ze Statutem Generalnym ZAK oraz
według zasad określonych przez Generalną Radę Koordynacyjną.
Każda Krajowa Rada Koordynacyjna opracowuje własny regulamin, z
uwzględnieniem Statutu Generalnego ZAK, w którym uwzględnia
specyfikę własnego kraju. Winien być on zatwierdzony przez Generalną
Radę Koordynacyjną.
Regulamin winien też określać:
a) quorum oraz inne warunki dotyczące wyborów i wiążących decyzji;
b) normy dotyczące tworzenia i działalności Lokalnych Rad
Koordynacyjnych, a także ich relacji z Krajową Radą Koordynacyjną i
pomiędzy sobą;
c) sposób, w jaki Przewodniczący – w kwestii ważnych decyzji, które
nie mogą być odłożone do kolejnego spotkania Krajowej Rady
Koordynacyjnej – może konsultować się z członkami i prosić
ewentualnie o ich głos poprzez faks i/lub list.
Z uwagi na specyficzne konteksty społeczno-kulturowe, obszary
językowe lub wielkość poszczególnych krajów, zamiast Krajowych
Rad Koordynacyjnych lub dodatkowo, dozwolone jest tworzenie
regionalnych i ponad krajowych Rad Koordynacyjnych. Ich założenie
winno być zatwierdzone przez Generalną Radę Koordynacyjną.
Generalna Rada Koordynacyjna Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego z
siedzibą w Rzymie jest organem koordynującym Zjednoczenie
na całym świecie. Posiada opracowany przez siebie własny regulamin.
Mając na uwadze różnorodność powołań i doświadczeń życia kościelnego
członków oraz dokonując rozeznawania duchowego, Generalna
Rada Koordynacyjna bada potrzeby Kościoła powszechnego oraz
istniejące okoliczności, aby:
a) zabiegać o komunię całego Zjednoczenia i troszczyć się o jego
wewnętrzną jedność:
- zbierając informacje dotyczące rozwoju, doświadczeń, inicjatyw,
nowych pomysłów lub propozycji i dzieląc się nimi wewnątrz
Zjednoczenia;
- zabiegając o ożywianie wspólnej duchowości pallotyńskiej wśród
wszystkich członków;
- popierając spotkania członków pochodzących z różnych środowisk;
- ustalając podstawowe zasady jedności formacji;
b) rozwijać skuteczność apostolską Zjednoczenia:
- ożywiając jego gotowość do służenia Kościołowi i ludziom;
- zachęcając do współpracy pomiędzy wspólnotami i członkami
indywidualnymi, zaangażowanymi na określonym terenie czy w
konkretnych inicjatywach oraz ukierunkowując tę współpracę;
c) pobudzać i wspomagać działalność Lokalnych Rad Koordynacyjnych;
d) uznawać oficjalnie utworzenie Krajowych Rad Koordynacyjnych,
zatwierdzać ich regulaminy oraz potwierdzać wybór
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego;
e) wypracowywać zasady przyjmowania wspólnot do Zjednoczenia;
f) przyjmować do Zjednoczenia instytuty życia konsekrowanego na
prawie papieskim, stowarzyszenia życia apostolskiego na prawie
papieskim i międzynarodowe stowarzyszenia wiernych oraz akceptować
decyzje ich odejścia lub pozbawiać ich członkostwa
(informując o tym Papieską Radę ds. Świeckich);
g) mianować członków Sekretariatu Generalnego;
h) mianować trzech członków na Zebranie Generalne oraz ich
zastępców;
i) zwoływać Zebranie Generalne, przygotować jego porządek dnia,
agendę oraz procedurę wyboru dziesięciu członków Generalnej
Rady Koordynacyjnej i ich zastępców, które muszą być potem
zatwierdzone przez samo Zebranie Generalne;
j) zwoływać Kongres Generalny oraz przygotować jego porządek dnia i
agendę;
k) mianować, zgodnie z własnym regulaminem, Ekonoma Generalnego oraz
międzynarodową Komisję Finansową, która go wspiera;
l) ustalać zasady administrowania wszelkimi dobrami Zjednoczenia i
czuwać nad ich zarządzaniem;
m) zatwierdzać preliminarz ekonomiczny opracowany przez Ekonoma
Generalnego, akty administracji nadzwyczajnej dobrami
Zjednoczenia oraz roczny bilans przygotowany również przez Ekonoma,
który ma być przedstawiony Papieskiej Radzie ds. Świeckich.
Generalna Rada Koordynacyjna Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego
składa się z trzynastu osób, którymi są:
a) trzej członkowie z urzędu:
- Przełożony Generalny Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego
(księży i braci pallotynów);
- Przełożona Generalna Zgromadzenia Sióstr Apostolstwa Katolickiego;
- Przełożona Generalna Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Apostolstwa
Katolickiego;
b) dziesięciu członków – reprezentujących różnorodność Zjednoczenia
– wybranych przez Zebranie Generalne na okres trzech lat.
Wszyscy członkowie Generalnej Rady Koordynacyjnej posiadają tę samą
odpowiedzialność i te same prawa. Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący są wybierani spośród członków samej Rady.
Kadencja ich urzędu trwa trzy lata. Mogą być kolejno wybrani
tylko jeden raz.
Wybór Przewodniczącego winien być zatwierdzony przez Papieską Radę
ds. Świeckich, która – dla słusznej przyczyny – może go również
usunąć.
Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny nastąpiłby wakat na stanowisku
Przewodniczącego, zastępuje go Wiceprzewodniczący, aż do końca
trzechletniej kadencji.
Ustępujący Przewodniczący, lub ewentualnie Wiceprzewodniczący, jest
odpowiedzialny za zwyczajną administrację aż do czasu, gdy wybór
nowego Przewodniczącego nie zostanie zatwierdzony przez Papieską
Radę ds. Świeckich. Ma prawo głosu tylko wtedy, jeżeli został
wybrany do nowej Rady.
Osoba, który przyjmuje na siebie obowiązek przewodniczenia
Generalnej Radzie Koordynacyjnej jest jednocześnie Przewodniczącym
całego Zjednoczenia i, jako taka, jest jego jedynym ustawowym
przedstawicielem. Jego szczególnym zadaniem jest:
a) zwoływać zebrania Rady i im przewodniczyć;
b) reprezentować Radę;
c) przewodniczyć Zebraniu Generalnemu oraz Kongresowi Generalnemu;
d) dokonywać aktów prawnych w imieniu całego Zjednoczenia.
Przewodniczący, za zgodą Generalnej Rady Koordynacyjnej, może
upoważniać osoby do wykonania wszelkich aktów prawnych,
przewidzianych w prawodawstwie kościelnym lub cywilnym.
Przewodniczący, za zgodą Generalnej Rady Koordynacyjnej, powierza
osobom prawnym na poziomie krajowym oraz – jeśli to konieczne –
lokalnym, dobra Zjednoczenia znajdujące się na obszarze ich
kompetencji, do korzystania z nich i zarządzania nimi w całości lub
w części.
Generalna Rada Koordynacyjna gromadzi się na swoim zwyczajnym
posiedzeniu przynajmniej raz w roku. Czas i miejsce spotkania
są ustalane na poprzednim zebraniu.
Przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Generalnej Rady
Koordynacyjnej, jeżeli okoliczności tego wymagają lub gdy domaga się
tego co najmniej siedmiu członków Rady.
Aby Generalna Rada Koordynacyjna mogła ważnie podejmować decyzje
wymagana jest obecność dwóch trzecich jej członków, czyli
dziewięciu osób.
Przy wyborach i decyzjach wiążących dla całego Zjednoczenia potrzeba
dwóch trzecich głosów członków Rady, czyli dziewięciu głosów
przychylnych. Chodzi o to, aby tego typu akty ukazywały jedność
Zjednoczenia, w możliwie jak najszerszy sposób. W innych sprawach
konieczna jest bezwzględna większość posiadających prawo głosu,
czyli siedem głosów.
Jeżeli Przełożony Generalny Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego,
na mocy posiadanej odpowiedzialności za charyzmat pallotyński,
stwierdzi – podając motywy – że nie może zaakceptować danego
wniosku, decyzja w tej sprawie zostaje zawieszona. Po odpowiednim
czasie refleksji i rozeznawania, kwestia ta może stać się ponownie
przedmiotem dyskusji w Generalnej Radzie Koordynacyjnej.
Jeżeli także w ten sposób nie doszłoby się do uzgodnienia stanowisk,
należy szukać pośrednictwa w Papieskiej Radzie ds. Świeckich.
Dla podjęcia ważnych decyzji, które nie mogą być odwlekane,
Przewodniczący może poprosić o głos członków Generalnej Rady
Koordynacyjnej za pośrednictwem faksu i/lub listu, po wcześniejszej
konsultacji z nimi.
Przed podjęciem decyzji w sprawach dotyczących współpracowników
wymagane jest uzyskanie ich opinii, w najbardziej odpowiedniej
formie.
Zebranie Generalne jest najwyższym organem konsultacyjnym i
decyzyjnym w Zjednoczeniu. Może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Jest zwoływane przez Generalną Radę Koordynacyjną. Przewodniczy mu
Przewodniczący Zjednoczenia.
Zebranie Generalne zatwierdza swój regulamin dotyczący
funkcjonowania i sposobu przebiegu obrad, porządek dnia i agendę.
W Zebraniu Generalnym uczestniczą z prawem głosu rozstrzygającego:
a) członkowie Generalnej Rady Koordynacyjnej lub – jeżeli oni nie
mogą – ich zastępcy;
b) Sekretarz Generalny Zjednoczenia;
c) Przewodniczący Krajowych Rad Koordynacyjnych lub – jeżeli oni nie
mogą – Wiceprzewodniczący;
d) trzej członkowie lub – jeżeli oni nie mogą – ich zastępcy
mianowani przez Generalną Radę Koordynacyjną, zgodnie z zasadami
określonymi przez samo Zebranie Generalne
Zebranie Generalne omawia i podejmuje decyzje w sprawach odnoszących
się do wewnętrznego życia i apostolstwa Zjednoczenia,
łącznie z rewizją Statutu Generalnego.
Zwyczajne Zebranie Generalne wybiera dziesięciu członków Generalnej
Rady Koordynacyjnej i ich zastępców.
Zebranie Generalne może ważnie podejmować decyzje przy obecności
dwóch trzecich swoich członków. W przypadku wyborów
i decyzji wiążących całe Zjednoczenie potrzeba dwóch trzecich głosów
członków Zebrania Generalnego. Po dwóch nieskutecznych
głosowaniach, wystarczy bezwzględna większość głosów członków. Głos
w wyborach, aby był ważny, musi być wolny, tajny, pewny,
bezwarunkowy i określony. Przy decyzjach w innych sprawach wymagana
jest bezwzględna większość głosów członków Zebrania
Generalnego. Bezwzględna większość oznacza połowę plus jeden
wszystkich członków posiadających prawo głosu decydującego na
Zebraniu Generalnym.
Decyzje podjęte przez Zebranie Generalne winny być podane do
wiadomości wszystkim zainteresowanym w jawny sposób. Wchodzą
w życie w terminie określonym przez Zebranie, o ile nie wymagają
zatwierdzenia Papieskiej Rady ds. Świeckich.
Zwyczajne Zebranie Generalne jest zwoływane co trzy lata.
Nadzwyczajne Zebranie Generalne może być zwołane, gdy wymagają
tego okoliczności lub domaga się tego bezwzględna większość
Krajowych Rad Koordynacyjnych.
Zebranie Generalne określa datę, kiedy nowo wybrana Generalna Rada
Koordynacyjna, która rozpoczyna natychmiast swój urząd,
ma wybrać swojego Przewodniczącego, którego zatwierdza Papieska Rada
ds. Świeckich.
Sekretariat Generalny, z siedzibą w Rzymie i kierowany przez
Sekretarza Generalnego, jest stałym i pomocniczym organem Generalnej
Rady Koordynacyjnej. Zapewnia ciągłość prac Rady między jej
zebraniami i gwarantuje zwyczajne zarządzanie Zjednoczeniem. Posiada
swój własny regulamin zatwierdzony przez Generalną Radę
Koordynacyjną. W regulaminie tym są określone zadania Sekretariatu
Generalnego, procedura nominacji Sekretarza Generalnego oraz
członków, jak również długość ich kadencji. Zgodnie z regulaminem
Generalnej Rady Koordynacyjnej, Sekretarz Generalny pełni
jednocześnie funkcję Sekretarza Rady, kieruje i koordynuje pracę
Sekretariatu Generalnego i zapewnia ciągłość jego funkcjonowania.
Sekretariat Generalny, we współpracy z Przewodniczącym i w jego
imieniu, zajmuje się naglącymi sprawami i decyduje w tych pilnych
kwestiach, które nie mogą być odesłane do najbliższego zebrania
Rady. Wytyczne i decyzje Sekretariatu Generalnego muszą być
potwierdzone przez Generalną Radę Koordynacyjną.
Kongres Generalny jest zwoływany przynajmniej co sześć lat w celu
wspólnotowej refleksji, wymiany myśli, doświadczeń i propozycji
oraz dla skuteczniejszego ożywiania apostolstwa powszechnego.
Uczestnictwo w Kongresie jest otwarte dla osób reprezentujących
członków i współpracowników Zjednoczenia, według zasad
określonych przez Generalną Radę Koordynacyjną.
Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego, jako kościelna osoba prawna,
posiada zdolność nabywania, posiadania, zarządzania i alienowania
dóbr kościelnych, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego i
Statutu ZAK.
Jedynym kryterium uzasadniającym nabywanie i zarządzanie dobrami
materialnymi Zjednoczenia jest zaradzanie potrzebom apostolskim.
Dobra doczesne Zjednoczenia mogą pochodzić, zgodnie ze sposobami
dozwolonymi przez prawo: z darowizn, z ofiar lub ze składek
członków.
Zarówno wspólnoty, jak i członkowie indywidualni zachowują w
Zjednoczeniu pełną autonomię odnośnie posiadania i zarządzania
dobrami, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kościelnego i własnymi
przepisami wewnętrznymi.
Zjednoczenie, jako międzynarodowe stowarzyszenie publiczne, jest
właścicielem wszystkich dóbr doczesnych, nabytych dla niego na
poziomie lokalnym, krajowym czy też międzynarodowym.
Dobra doczesne Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego są dobrami
kościelnymi i na każdym poziomie struktur Zjednoczenia są zarządzane
zgodnie z prawem kanonicznym i wewnętrznymi regulaminami.
Regulaminy cywilnych osób prawnych Zjednoczenia nie mogą być w
sprzeczności z prawem kanonicznym i Statutem ZAK.
Dla administrowania dobrami, powierzonymi przez Przewodniczącego
Generalnej Rady Koordynacyjnej pod zarząd i do użytku na obszarze
poszczególnych Konferencji Episkopatu są powoływani Ekonomowie, jako
urzędowi przedstawiciele osób prawnych, utworzonych zgodnie z
prawodawstwem cywilnym poszczególnych krajów. Są oni mianowani przez
Krajowe Rady Koordynacyjne.
Dla administrowania dobrami, powierzonymi przez Przewodniczącego
Generalnej Rady Koordynacyjnej, za zgodą Krajowej Rady
Koordynacyjnej, pod zarząd i do użytku na poziomie Lokalnych Rad
Koordynacyjnych, są mianowani Ekonomowie, jako urzędowi
przedstawiciele osób prawnych, utworzonych zgodnie z prawodawstwem
cywilnym danego kraju.
Każda Krajowa Rada Koordynacyjna przekazuje Generalnej Radzie
Koordynacyjnej coroczną kontrybucję, na rzecz jej posługi całemu
Zjednoczeniu.
Akty administracji zwyczajnej to:
a) zachowanie, konserwacja, poprawianie i zwiększanie rentowności
majątku stałego;
b) wszelkie akty konieczne do stałego korzystania z posiadanego
majątku.
Do nadzwyczajnego administrowania należą na przykład: alienacje
nadzwyczajne, zaciąganie długów, udzielanie pożyczek, nabywanie
nowych rzeczy oraz szczególnego wyposażenia.
Do ważności alienacji dóbr, których wartość przekracza sumę
określoną przez Stolicę Świętą, wymagana jest zgoda Papieskiej
Rady ds. Świeckich.
Generalna Rada Koordynacyjna mianuje na trzyletnią kadencję Ekonoma
Generalnego oraz członków międzynarodowej Komisji Finansowej,
zgodnie z zasadami określonymi we własnym regulaminie.
Generalna Rada Koordynacyjna wspiera i nadzoruje działalność
wszystkich ekonomów w Zjednoczeniu, we współpracy z Ekonomem
Generalnym i międzynarodową Komisją Finansową.
Ekonom Generalny, we współpracy z międzynarodową Komisją Finansową,
posiada też uprawnienia do zarządzania dobrami Zjednoczenia, które
nie zostały powierzone cywilnym osobom prawnym na poziomie krajowym
i lokalnym.
Ekonom Generalny, po zatwierdzeniu rocznego preliminarza budżetowego
przez Generalną Radę Koordynacyjną, jest upoważniony
w zakresie swoich kompetencji do ważnego i godziwego wykonywania
wszelkich aktów administracji zwyczajnej i nadzwyczajnej.
Przygotowuje też co roku sprawozdanie z administrowania dobrami
całego Zjednoczenia, które ma być przedstawione Papieskiej
Radzie ds. Świeckich.
Zarządzanie dobrami powierzonymi cywilnym osobom prawnym na poziomie
krajowym i lokalnym jest w kompetencji Ekonoma,
mianowanego przez właściwą Krajową lub Lokalną Radę Koordynacyjną.
Ekonomowie krajowi i lokalni przygotowują roczne sprawozdanie z
zarządzania dobrami odpowiednio dla Generalnej Rady Koordynacyjnej i
dla Krajowej Rady Koordynacyjnej.
Zmiany w Statucie ZAK mogą być dokonywane wyłącznie przez Zebranie
Generalne, większością dwóch trzecich głosów członków,
posiadających prawo głosu rozstrzygającego, po otrzymaniu opinii
Krajowych Rad Koordynacyjnych. Generalna Rada Koordynacyjna
określa sposoby takiej konsultacji. Każdorazowa zmiana w Statucie
wymaga zatwierdzenia Papieskiej Rady ds. Świeckich.
za: www.zak-pallotti.pl
EPILOG
Przez kilkadziesiąt ostatnich numerów naszej Gazetki, kilkanaście
razy drukowaliśmy najważniejszy dokument Zjednoczenia Apostolstwa
Katolickiego, który w sposób drobiazgowy wyjaśnia czym jest to
Dzieło Życia św. Wincentego Pallottiego. Tak! To ZAK, a nie księża
i
bracia pallotyni oraz siostry pallotynki są spełnieniem marzeń św.
Wincentego.
Mamy świadomość, ze drukowany dokument zawierał często sprawy
prawne, urzędowe, niezbyt intersujące. Ale w ten sposób mogliśmy
poznać, że ZAK, to Wspólnota bardzo poważna i prawnie umocowana w
strukturach Kościoła świętego.
Św. Wincenty Pallotti bardzo pragnął mobilizacji sił na rzecz
ewangelizacji, pragnął, by chrześcijanie byli autentycznymi
apostołami: WSZĘDZIE I ZAWSZE. Posługując się wszystkimi możliwymi i
godnymi środkami mają głosić WSZYSTKIM Chrystusa. Mówił:
„Duszą, motorem i podstawową zasadą działania osób odpowiedzialnych
za apostolstwo oraz ich inicjatyw winien być prawdziwy duch
jak najdoskonalszej miłości. W tych sercach, w których nie ma
prawdziwie ukształtowanej miłości, nie znajdziemy Jezusa Chrystusa”.
Świat dziś bardzo potrzebuje ZAK. Nasze miasto, choćby od Dworca PKP
po Godów, czyli nasza parafia, bardzo potrzebuje ludzi,
którzy będą zapalać innych żywą wiarą w Boga prawdziwego, gorąca
miłością, która zawsze chce służyć Bogu i każdemu człowiekowi.
Bardzo potrzeba nam ludzi, którzy każdego dnia będą formować się, by
stawać się coraz doskonalszymi. Potrzeba ludzi, którzy w pokorze,
ale każdego dnia, będą oddawać Bożemu Miłosierdziu swoją słabość i
grzeszność. Potrzeba ludzi, którzy będą brać odpowiedzialność za
wielkie i małe dzieła w swoje ręce od początku do końca.
Nie liczmy za bardzo na kapłanów. Ich posługa, czyli przede
wszystkim spowiadanie, sprawowanie Eucharystii, głoszenie Bożego
Słowa – to są sprawy święte, bardzo głębokie… Dla wielu ludzi jednak
zbyt święte, zbyt głębokie, zbyt odległe… i dlatego rodzi się wielki
dystans między świeckimi, a kapłanami. Bardzo potrzeba ludzi
świeckich, którzy swoją pokorą, prostotą codzienności, czasem jakimś
spektakularnie przygotowanym wydarzeniem, ale przede wszystkim
zaangażowaniem przyprowadzą innych do głębokiego przeżywania
Eucharystii, do głębokiej spowiedzi…
I to jest właśnie ZAK! I to jest właśnie bycie duchową córką,
duchowym synem św. Wincentego Pallottiego! Pomyślmy, czy stać nas
na to, by codziennie, nie tylko od święta, bardzo poważnie traktować
troskę o zbawienie swoje i tego, kto jest obok nas.
cb